دسته‌بندی نشده, مقالات, وبلاگ

انواع قهوه و طرز تهیه انواع آن

انواع قهوه و طرز تهیه انواع آن

انواع قهوه و طرز تهیه انواع آن: قهوه ها  دارای انواع متفاوت از نظر دم کردن و نوع دانه و نوع فراوری و..می باشند که در این مطلب ما به انواع قهوه از نظر روش دم کردن خواهیم پرداخت:

انواع قهوه از نظر دم کردن بصورت زیر می باشند:

۱:قهوه ترک

۲.قهوه  فرانسه

۳.قهوه اسپرسو

۴ .قهوه های دمی

۵.قهوه های فوری

۶.اسپرسو دوپیو

۷.اسپرسو لانگو

۸.اسپرسو ریستریتو

۹.اسپرسو ماکیاتو

۱۰.اسپرسو کوبانو cubano

۱۱.لاته ماکیاتو

۱۲.کافه لاته

۱۳.کاپوچینو

۱۴.اسپرسو کن پانا

۱۵.کافه بِرِو café Breve

۱۶.رِد آی red eye

۱۷.بلک آی black eye

۱۸.دِد آی Dead eye

۱۹.کافه موکا

۲۰.آمریکانو

و….تقسیم می شوند .

 

انواع قهوه ها

۱.قهوه ترک (Turkich coffee)

قهوه ترک بسیار نرم آسیاب می شود (کاملا” پودر) و به وسیله قهوه جوشهای معمولی روی  شعله گاز آماده می شود و دارای کف روی فنجان و مقداری لرد در ته فنجان می باشد.

  • قهوه ترک چگونه تهیه می شود ؟

طرز تهیه قهوه ترک در کشورها و مناطق مختلف با کمی تفاوت انجام میگیرد ولی بطور کلی ؛ برای درست کردن قهوه ترک ، قهوه آسیاب شده داخل یک ظرف کوچک مخصوص که جازوه ( جَذوه یا cezve ) و همچنین ایبریک Ibrik  نامیده می شود ، به همراه آب به جوش می آید .

این قهوه در ایران ، ترکیه ، بلغارستان ؛ رومانی , اسلوانی ؛ مجارستان ؛ قهوه ترک نامیده می شود . این سبک دم کردن قهوه برای اولین بار از یمن آمده است ؛ جایی که یک حاکم عثمانی در قرن ۱۶ در یمن مستقر بود و عاشق این قهوه شد و آن را به سلطان سلیمان پادشاه معرفی کرد و از آن پس در استانبول و ترکیه محبوبیت بسیار یافت و سپس به سایر نقاط جهان راه یافت.

  • دم کردن به سبک ایرانی

در دم کردن قهوه ترک به روش مرسوم در کشور ما ایران ؛ پودر قهوه ترک را به همراه آب ( در صورت تمایل همراه با شکر ) در قهوه جوش ریخته و محلول را کاملا بهم زده و روی حرارت قرار داده تا زمانی که دمای آب نزدیک نقطه جوش برسد و روی سطح قهوه قوام و کف قهوه تشکیل شده و کف قهوه شروع به بالا آمدن در دهانه قهوه جوش کند ، در این هنگام قبل از جوشیدن قهوه ؛ قهوه جوش از روی حرارت برداشته می شود و قهوه سرو می شود .

 

۲ .قهوه فرانسه یا قهوه فیلتری filter coffee

انواع قهوه و طرز تهیه انواع آن

انواع قهوه و طرز تهیه انواع آن : قهوه فرانسه

قهوه فرانسه بر خلاف قهوه ترک زبر تر آسیاب می شود و با دستگاه قهوه ساز و یا فرانسه ساز (فرنچ پرس) دم می شود  به صورتی که قهوه  در داخل فیلتر کاغذی(در دستگاه های برقی) و فیلتر توری (در فرنچ پرس ها)

مانده و فقط عصاره قهوه به وسیله آب گرم خارج شده و در مخزن دستگاه جمع می گردد ، قهوه فرانسه مانند چای رقیق و فاقد کف و لرد ته فنجان است و معمولا در لیوان معمولی سرو می گردد.

  • در کل یکی از آسان ترین روش های دم کردن انواع قهوه را می توان قهوه فرانسه نام برد .

۳ .قهوه اسپرسو espresso

انواع قهوه و طرز تهیه انواع آن

انواع قهوه و طرز تهیه انواع آن: طرز تهیه قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو نرم تر از فرانسه و زیر تر از ترک آسیاب می شود و با دستگاه مخصوص اسپرسو دم می شود به صورتی که آب با فشار زیاد از قهوه عبور داده می شود و عصاره قهوه  به طور کامل خارج می گردد ، اسپرسو  در فنجان کوچکتر از قهوه ترک سرو می شود و

کف نازک و روشنی روی آن می بندد (اگر دستگاه خوب و قهوه مناسب استفاده گردد) و فاقد لرد است.

  • طرز تهیه اسپرسو

و اما اسپرسو یکی از محبوب ترین و دوست داشتنی ترین قهوه ها در دنیا می باشد. اسپرسو پایه و به اصطلاح (قهوه ی پایه) نوشیدنی های مختلفی همچون لانگو و کاپوچینو و لاته و آمریکانو و غیره می باشد .

قهوه اسپرسو را می توان با دستگاه ها و قهوه جوش های متفاوتی که امروزه در بازار بسیار گسترده و متنوع می باشد تهیه نمود .

انواع قهوه و طرز تهیه انواع آن

انواع قهوه و طرز تهیه انواع آن : قهوه جوش موکاپات 

محبوب ترین قهوه جوش های خانگی را می توان موکاپات نامید که امروزه در خانه هر قهوه دوستی پیدا خواهید کرد. موکاپات ها یا همان قهوه جوش های روگازی در عرض چند دقیقه و بدون زحمت زیادی به شما یک شات قهوه اسپرسو خواهند داد . موکاپات ها امروزه در سایزهای مختلف و در شکل و رنگ بندی های بسیار متنوع در بازار موجود می باشند.

  • اسپرسو ساز های برقی:

اما قسمت دیگری از اسپرسو ساز ها , اسپرسو ساز های برقی می باشند که در مدل های مختلفی ارائه می شوند .  اسپرسو ساز های خانگی که معمولا حجم و وزن کمی دارند و کار با آنها راحت است و اسپرسو ساز های صنعتی که در مطالب دیگری به آن خواهیم پرداخت .

  • قهوه اسپرسو را با قهوه جوش هایی به نام موکا پات می توان به راحتی تهیه کرد و معمولا در خانه و محل کار بسیاری از دوست داران قهوه یافت می شود

۴.قهوه های دمی Pour over

 

انواع قهوه و طرز تهیه انواع آن

انواع قهوه و طرز تهیه انواع آن : طرز تهیه قهوه pour over

امروزه با پیشرفت صنعت قهوه و تبدیل آن به یکی از پر سود ترین تجارت ها روش های مختلف دم کردن نیز در دنیا باب شده . یکی از روش های بسیار محبوب این روز ها دم آوری قهوه بصورت قطره ای و فیلتری می باشد که با استفاده از قهوه ساز های خاصی همچون سایفون , کمکس و V60می باشد. در این نوع دم آوری معمولا آسیاب قهوه درشت تر و تقریبا هم اندازه با آسیاب فرانسه می باشد. در این نوع دم آوری معمولا یک قهوه صاف بدون لرد(ته نشین ) و معمولا فاقد کف را خواهید داشت.

  • قهوه های دمی نوعی دم آوری قهوه به روش قطره ای می باشد که هم بصورت سرد و هم بصورت گرم قابل سرو کردن است.

۵.قهوه های فوری:

به احتمال بسیار قوی نام قهوی فوری را شنیده باشید و اصطلاحی که بسیار رایج شده (نسکافه)و یا کافی میکس می باشد که به جای قهوه فوری استفاده می کنیم.اما تفاوت قهوه فوری با قهوه دم کردنی در چیست؟

به طورکلی باید گفت به قهوه هایی که در یک روند و با یک سری متد های خاص هر کارحانه ای به طور مثال (شرکت نسکافه) فراوری شده و به صورتی تبدیل می شود که با آب جوش به شما و یا شیر به شما یک نوشدنی آماده بدهد قهوه فوری یا به اصطلاح انگلیسی (Instant coffee) گفته می شود .بسیاری از این قهوه های فوری با ترکیب های مختلف و فراوری های مختلف عرضه می شود.

قهوه فوری جزو محبوبترین نوشیدنی ها در دنیا می باشد اما دقت کنید که از قهوه فوری استفاده نکنید

  • کافی میکس چیست؟

کافی میکس ها نیز با ترکیبی مختلف از قهوه های فراوری شده (فوری) همراه با افزودنی های مختلفی به طور مثال شکر و میت و … عرضه می شود و امروزه تنوع بسیار زیادی دارد و شرکت های بسیاری در این زمینه محصولات متنوع و فوری ارائه می کنند که شما می توانید در سایت ملوکافی بسیاری از این محصولات را مشاهده کنید.

 

در ادامه برخی از نوشیدنی های قهوه را معرفی می کنیم ، که در اصل با قهوه های اسپرسو یا دمی تهیه می شوند و با شیر و مواد دیگری مانند شکلات ؛ پودر کاکائو ؛ یا فوم شیر ، خامه هاف اند هاف ، خامه زده شده و مواد دیگر ، ترکیب شده و رسپی های مختلف را بوجود می آورند .

۶.اسپرسو دوپیو :

اسپرسو دوپیو یا اسپرسو دابل ، در واقع دو شات قهوه اسپرسو است که توسط ماشین اسپرسوساز عصاره گیری شده است.

  • عصاره گیری قهوه دوپیو یا دبل با دستگاه اسپرسو ساز

۷.اسپرسو لانگو :

اسپرسو لونگو lungo   به ایتالیایی یا لانگ long  ( شات لانگ ، طولانی ) در واقع یک شات اسپرسویی می باشد,  که زمان عصاره گیری طولانی تری ( ۲۵ تا ۴۰ ثانیه ) از زمان معمولی (۱۸ تا ۲۲ ثانیه ) داشته باشد. یعنی ۷ گرم قهوه آسیاب شده با حجم آب بیشتری از آب ، عصاره گیری می شود.

  • لانگو یا لونگو یک نوشیدنی بر پایه اسپرسو همراه با آب بیشتز می باشد

۸.اسپرسو ریستریتو :

ریستریتو به معنای محدود هست. و در واقع قهوه اسپرسویی می باشد, که نصف یک شات عصاره گیری شده است . یعنی ۷ گرم قهوه با ۱۵ میلی لیتر آب عصاره گیری می شود.

  • تفاوت های اندکی بین ریسترتو و اسپرسو وجود دارد یکی از آن ها حجم این دو می باشد

۹.اسپرسو ماکیاتو :

اسپرسو ماکیاتو یکی از نوشیدنی های بر پایه اسپرسو هست که بخش اعظم آن را قهوه اسپرسو به همراه مقدار کمی شیر بخار داده شده و فوم شیر برای کسانی که طعمی پر و قوی از نوشیدنی شان انتظار دارند ، تشکیل شده است. برخی از قهوه دوستان اسپرسو ماکیاتو را تنها با کمی شیر بخار زده شده و یا کمی خامه ترجیح می دهند. اسپرسو ماکیاتو در فنجان های قهوه خوری سرو می شود.

۱۰.اسپرسو کوبانو cubano :

شامل دو شات قهوه اسپرسوست کوتاه است . یعنی دو شات اسپرسو که کمتر از زمان معمول عصاره گیری ۱۸ تا ۲۲ ثانیه ؛ عصاره گیری شده است. در نتیجه حدودا یک شات قهوه اسپرسوی غلیظ و قوی خواهید داشت.

۱۱.لاته ماکیاتو :

لاته ماکیاتو برخلاف اسپرسو ماکیاتو ، بخش اعظم آن را شیر بخار زده شده تشکیل می دهد و نسبت شیر و قهوه آن شبیه به کافه لاته هست . برای این رسپی یک لیوان بلند شیشه ای را با شیر بخار زده شده پر کرده و سپس قهوه اسپرسو را از شات اسپرسو به آرامی بر روی شیر ریخته تا شکل یک دایره تیره اسپرسو بر روی سطح شیر شکل بگیرد . لاته ماکیاتو در لیوان های بلند شیشه ای سرو می شود تا لایه های مختلف فوم شیر و اسپرسو و شیر نمایان باشد.

۱۲.کافه لاته :

کافه لاته  نیز نوشیدنی بر پایه قهوه اسپرسو هست و در حالت ایده آل به صورت لاته آرت ( طراحی با شیر ) سرو می شود.در کافه لاته بخش اعظم نوشیدنی را شیر بخار زده تشکیل می دهد و فوم شیر بسیار کم است. در این رسپی شیر بر روی قهوه اسپرسو ریخته می شود و بدین ترتیب با یکدیگر ترکیب می شوند و تفکیک پذیری لایه ها به وضوح دیده نمی شوند.

۱۳.کاپوچینو :

یک نوشیدنی ایتالیایی بر پایه قهوه اسپرسو هست که به طور معمول از نسبت های مساوی قهوه اسپرسو و فوم شیر و شیر بخار زده ( به نسبت هر کدام یک سوم ) تشکیل شده است.

برای کاپوچینو دو نوع رسپی دیگر نیز وجود دارد که بر اساس مقدار فوم و شیر تفکیک می شود. کاپوچینو خشک یا DRY اصطلاحا به کاپوچینویی گفته می شود که شیربخار زده ی کمتری داشته و فوم شیر نسبت بیشتری را داراست . و کاپوچینوی تر یا WET که نسبت شیر بخار زده ی آن به فوم شیر بیشتر است و کاپوچینویی شیری تر است.طرز تهیه قهوه کاپوچینو را از این قسمت مشاهد کنید.

۱۴.اسپرسو کن پانا :

اسپرسو کن پانا CON PANA یک یا دو شات قهوه اسپرسوست که روی آن خامه زده شده قرار میگیرد.اسپرسو کن پانا کلمه ایتالیاییست و معادل قهوه اسپرسو با خامه می باشد.

۱۵.کافه بِرِو café Breve :

کافه برو نیز از نوشیدنی های پایه اسپرسوست و در واقع کاپوچینویی خامه ایست که با خامه هاف اند هاف درست شده است.خامه هاف اند هاف یک فوم خامه ای و پایدار را در هنگامی که با اسپرسو ترکیب می شود ، ایجاد می نماید.

۱۶.رِد آی red eye  :

رد آی نوشیدنی قهوه خالص است و از ترکیب یک شات قهوه اسپرسو با یک فنجان متوسط قهوه دمی ، بدست می آید.

۱۷.بلک آی black eye :

اگر رد آی جوابگوی نیاز قهوه تان نیست  بلک آی را امتحان کنید . بلک آی نیز نوشیدنی ای بر پایه اسپرسو و قهوه دمی است . و برای تهیه آن باید دو شات قهوه اسپرسو را عصاره گیری کرده و سپس به آن یک فنجان قهوه دمی اضافه نمایید.

۱۸.دِد آی Dead eye  :

دِد آی مرحله ی بعد از بلک آی هست . رای تهیه آن باید سه شات قهوه اسپرسو عصاره گیری کرده و سپس به آن یک فنجان قهوه دمی اضافه نمایید!

۱۹.کافه موکا :

یکی دیگر از نوشیدنی  های بر پایه اسپرسو هست که در لیوان های بلند شیشه ای سرو می شود و برای تهیه آن کافیست یک یا دو شات قهوه اسپرسو را با یک اونس سیروپ شکلات در لیوان ریخته و روی آن را با شیر بخار زده شده پر نمایید و سپس روی آن را با خامه زده شده و خرده های شکلات تزئین نمایید.

  • قهوه موکا در ایتالیا به نام موکاچینو نیز معروف می باشد

۲۰.آمریکانو :

آمریکانو سرو قهوه اسپرسو به سبک آمریکایی است ، برای تهیه آن کافیست یک شات قهوه اسپرسو عصاره گیری کنید و سپس روی آن ۱۸۰ میلی لیتر آب داغ اضافه نمایید.طرز تهیه قهوه آمریکانو را از این قسمت مشاهده کنید.

 

 

منبع:melocoffee.com

 

بازگشت به لیست