مقالات, وبلاگ

۱۷ رفتاری که مدیر رستوران باید از آن اجتناب کند

17 رفتاری که مدیر رستوران باید از آن اجتناب کند

۱۷ رفتاری که مدیر رستوران باید از آن اجتناب کند

با اینکه مدیر رستوران دارای وظایف متعدد و مهمی می باشد اما می تواند با اجتناب از انجام دادن برخی از بزرگترین اشتباهات مدیریتی ، تسلطی کامل به اوضاع رستوران ، کارمندان و حتی رضایتمندی مشتریان داشته باشد. اگر می خواهید بدانید به عنوان مدیر رستوران چه کارهایی را هرگز نباید انجام دهید برای خواندن این مقاله کمی وقت صرف کنید :

 

با کارکنان خود بد رفتاری نکنید :

اگر منصف یا خوش برخورد نباشید، حتما عواقب بدی را تجربه خواهید کرد زیرا در این صورت  کارمندانی خواهید داشت که نسبت به شغلشان احساس علاقه و وفاداری نمیکنند و صرفا از سر اجبار یا نیاز تن به کار داده اند و مسلما رستوران بدون داشتن کارمندانی که خودشان را وقف کارشان میکنند، نمیتواند موفق شود.

اجازه ی اظهار نظر ندادن به مشتری:

همیشه به مشتری فرصت دهید تا اگر مشکلی دید بتواند با شما درمیان بگذارد.میتوانید به میز مشتریان سرکشی کنید یا کارت های نظر سنجی روی میز قرار دهید.در غیر این صورت هیچ راهی برای فهمیدن نقاط ضعف و اشتباهاتتان نخواهید داشت.

نادیده گرفتن شکایات مشتریان:

اگر مشتری برای بیان شکایت وقت صرف کرد، پس بسیار مهم است که خواسته ی او را جدی بگیرید و هر کاری انجام دهید تا رضایت او را جلب نمایید. مثلا با عذر خواهی، برگرداندن هزینه ی غذا و یا با دادن کوپن هایی برای غذاهای بعدی.

گفتن جمله “حق با شما نیست” به مشتری:

حتی اگر میدانید شکایت مشتری مسخره و بی معنی است، دلیلی ندارد به او بگویید که اشتباه میکند و حق با او نیست. خیلی اهمیت دارد که شکایت تمام مشتریان را جدی بگیرید حتی آنهایی که بی معنی به نظر میرسند.

نادیده گرفتن شبکه های اجتماعی:

هر از چندگاهی شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک، توئیتر و سایت های بررسی مثل Yelp را چک کنید تا دریابید مشتریان در مورد رستوران شما چه نظراتی داده اند.خیلی مهم است که تاثیر کارتان را روی مشتریان بدانید.

بحث کردن با مشتریان بصورت آنلاین در شبکه های اجتماعی :

شبکه های اجتماعی موقعیت های بسیار خوبی را برای ارتباط و پاسخ دهی به مشتریان فراهم میکنند اما این موقعیت می تواند در مواردی مثل بحث یا توهین، برایتان مشکل ساز شود.همیشه به یاد داشته باشید که همه می توانند مشتری آنلاین شما را ببینند.

واضح نبودن شرح وظایف کارمندان:

این مساله را بیاد داشته باشید که کارمندان شما نمی توانند ذهنتان را بخوانند و از نظرات شما مطلع شوند.لطفا نظرات و ایده هایتان درباره مثلا چیدمان میز،  سروغذا، نحوه معاشرت با مهمان و … را بصورت واضح و لحنی خوش بیان کنید. دستورات واضح باعث صرفه جویی در زمان، انرژی و صحیح پیش رفتن  کارها می شود.

نگهداشتن کارکنان تنبل:

اگر کارمندی دارید که برای شغلش ارزش قائل نیست یا مثلا درزمان آمدن تاخیر دارد حتی اگر شخصی سفارش شده است با ذکر دلیل و منطق و بعد از دادن فرصت برای جبران، عذرش را بخواهید. وظیفه شما به عنوان یک مدیر این است که رستوران را به روال خوب و درستی اداره کنید درنتیجه با نگهداشتن کارمندانی که کارشان را به درستی انجام نمیدهند، نمیتوانید به این هدف دست یابید.

سختگیر و قانونمند بودن:

قانونمند بودن خوب است اما درک کنید که همیشه نمی توانید سخت گیر باشید. به تناسب موقعیت اگر چشم پوشی از اجرای بعضی قوانین ( در صورتی که باعث ایحاد مشکل یا زحمتی نشود ) باعث خوشحالی مشتری می شود، این کار را انجام دهید.

نادیده گرفتن مشکلات:

وجود مشکل کوچک درآشپزخانه مثل چکه کردن شیرآّب، وجود گزینه ارزان در منو، مشکلات کارمندان یا عدم همکاری صحیح بعضی کارکنان با شما، تجهیزات مستهلک و… را به هیچ عنوان نادیده نگیرید، چرا که با نادیده گرفتن مشکلات به ظاهر کوچک بعد ها با مشکلات بزرگتر و جدی تری روبه رو خواهید شد.

آموزش نظم و انضباط:

اگر از کارمندی اشتباهی سر زد ،مسلما باید در مورد آن صحبت کنید ( و یا احتمالا عکس العمل انضباطی نشان دهید) اما هرگز این کار  را در حضور مشتریان انجام ندهید. برای مهمانان رستوران دیدن این صحنه ناراحت کننده است و باعث میشود مشتریان تمایلی به بازگشت مجدد نداشته باشند.

ارتباط نامناسب با مشتریان:

اگر تغییر قابل توجه و مهمی در برنامه یا منوی رستوران ایجاد نمودید، باید به کارمندان اطلاع دهید. عدم اطلاع آنها باعث می شود رستوران شما از نظر مشتری در سطح خوبی دیده نشود.

خود را بالاتر از قانون دیدن:

قوانین رستوران برای همه وضع شده اند تا از آنها پیروی شود و این موضوع شامل مدیران هم می شود.وقتی شما به گونه ای برخورد نمایید که به نظر برسد خودتان را بالاتر از قانون می بینید، رفتارتان الگوی بدی پیش روی کارکنان قرار می دهد و باعث خواهد شد به مرور زمان جایگاه شما بی اهمیت جلوه کند. شما بعنوان مدیر او از همه باید پیرو قوانین باشید.

اجازه دهید مشتری با نارضایتی رستوران را ترک کند:

شما باید هر کار منطقی که از توانتان بر می آید انجام دهید تا مشتریان رستوران را با رضایت و خوشحالی ترک کنند .حتی در راه این هدف ممکن است مجبور شوید یک غذای گران قیمت و یا کوپن غذا را مجانی در اختیار مشتری ناراضی قرار دهید.این کار شاید ضرر مالی به نظر برسد اما در طولانی مدت این روش سودمند خواهد بود.

بی خبری از وضعیت هرکدام از بخش های رستوران :

آیا میتوانید تمام کارهایی را که کارکنان آشپزخانه انجام می دهند، توضیح دهید؟ در مورد وضعیت برخورد گارسون ها با مشتریان چطور ؟  به عنوان مدیر رستوران وظیفه ی شماست که از تمام اتفاقاتی که در زمان کارتان رخ میدهد، مطلع باشید.

خودداری کردن از بیان تعریف و  بازخوردهای مثبت:

دانستن نقاط ضعف و اشتباهات کارکنان اهمیت به سزایی دارد اما به همین اندازه هم دانستن اینکه چه کارهایی را به درستی انجام داده اند حائز اهمیت است.اطلاع از این مورد باعث می شود کارمندان شادتر و راضی تر باشند و در نهایت رستوران موفق تری خواهید داشت.

فراموش کردن مشتری:

به یاد داشته باشید تنها دلیل رونق داشتن کار رستوران شما مشتریانتان هستند. همیشه باید نیازهای آنها را در درجه ی اول اهمیت قرار دهید.

بازگشت به لیست