مقالات, وبلاگ

چند تفاوت مهم دستگاه پولیشر با اسکرابر

چند تفاوت مهم دستگاه پولیشر با اسکرابر

چند تفاوت مهم دستگاه پولیشر با اسکرابر

تمیزی و زیبایی سطح در هر محیطی، موجب حفظ سلامت افراد و افزایش نشاط و رغبت آن ها جهت کار یا مراجعه به آن مکان است. بکارگیری ابزار نظافتی مناسب با عملکرد عالی می تواند افراد را در رسیدن به یک محیط تمیز یاری دهد. اسکرابر و پولیشر از مهم ترین و پر استفاده ترین تجهیزات نظافتی جهت شستشوی و جلا دهی سطح می باشند که جایگزین روش های دستی شستشو شده اند. تفاوت هایی در بخش های مختلف این دو دستگاه و نحوه عملکردشان وجود دارد که آگاهی افراد از ان ها، موجب خرید درست و صحیح می شود. در این مقاله، نحوه عملکرد اسکرابر و پولیشر و تفاوت های آن ها شرح داده می شود.

 

نحوه عملکرد اسکرابر صنعتی و پولیشر:

قبل از بررسی تفاوت های اسکرابر و پولیشر، نیاز است تا به نحوه عملکرد آن ها پرداخته شود. اسکرابر صنعتی ، برای انجام عملیات نظافت و شستشوی کف، از برس ها و سامانه پاشش آب خود بهره می برد. آب و یا محلول شوینده ای که بر روی برس ها و سطح پاشیده می شود، با کمک چرخش برس ها در رفع آلودگی موثر است. کفشوی ها در ابعاد مختلفی طراحی شده و برای محیط های با وسعت کم، متوسط و یا بزرگ قابل استفاده اند. اما پولیشر ها دستگاه های کوچکی هستند که بوسیله برس های خود، علاوه بر انجام عملیات شستشو، موجب براق شدن سطح نیز می گردند. کاربر برای کار با این دستگاه ها می بایست دسته کنترلی آن ها محکم گرفته و سطح را تمیز نماید.

 

تفاوت ها:

تفاوت هایی که در ساختار و نحوه عملکرد پولیشر ها و اسکرابر ها وجود دارد، موجب شده تا افراد با توجه به نیاز خود یکی از این دو دستگاه را انتخاب نمایند. تعداد مخازن، خشک کردن سطح، نوع و تعداد برس ها، جنس برس و سرعت چرخش آن از مواردی است که پولیشر و اسکرابر در آن ها متفاوت اند.

 

مخازن آب:

دستگاه های اسکرابر به دو مخزن جداگانه جهت ذخیره سازی آب تمیز و کثیف مجهز هستند. بنابراین موتور مکنده آب آلوده جمع شده بر روی سطح را به مخزن دیگری فرستاده و از انتشار آب آلوده در محیط جلوگیری می کند. در نقطه مقابل، دستگاه های پولیشر تنها دارای مخزن آب تمیز هستند و از مخزن آب کثیف بی بهره اند. بنابراین بعد از شستشو و جلا دهی سطح توسط پولیشر ها، زمین مرطوب باقی مانده و تردد افراد می تواند دوباره آنرا آلوده نماید. البته می توان در پایان عملیات از جاروبرقی های آب و خاک جهت جمع آوری آب بهره برد.

 

سامانه خشک کن:

یکی از ویژگی های مهم اسکرابر ها خشک کردن سطح زمین بعد از شستشوی آن می باشد. برای این کار، کفشوی  از یک تی در انتهای خود بهره می برد. بلافاصله بعد از برس زنی و پاشش آب، این بخش از دستگاه آب آلوده را جمع می نماید تا موتور مکش آن ها را به مخزن آب کثیف بفرستد. عدم لغزندگی سطح و امکان تردد افراد بعد از پایان عملیات، مزیت این سامانه می باشد. اما پولیشر ها چنین سامانه ای نداشته و توانایی خشک کردن سطح را ندارند.

 

نوع برس، عرض و تعداد آن:

دستگاه پولیشر، دارای تک برس کوچک یا بزرگ هستند. برس های کوچک جهت شستشو و جلا دهی مکان های کم وسعتی چون رخت کن ها و سرویس های بهداشتی مناسب اند در حالیکه برس های بزرگ توانایی جلا دهی سطوح وسیعی چون سالن ها و لابی هتل را دارند. ضمنا ساختار برس های پولیشر بصورت دیسکی طراحی شده است. با توجه به ابعاد کوچک برس و ساختار دستگاه، پولیشر ها بیشتر در مواردی که ورودی سطح کم عرض بوده و امکان مانور اسکرابر وجود ندارد، جهت جلا دهی به سطح کاربردی است.

در نقطه مقابل دستگاه های اسکرابر می توانند یک یا چند برس داشته باشند. این برس ها ساختار دیسکی یا رولی داشته و در مدل های مختلف، ابعاد متفاوتی دارند. کفشوی های با برس های کم عرض برای شستشوی محیط های کوچک و مدل های با برس های عریض برای شستشوی محیط های وسیع کاربردی اند. تنوع پهنای برس و جنس آن در اسکرابر ها، شرایط را برای شستشوی انواع سطوح با وسعت کم یا زیاد فراهم ساخته است.

 

سرعت چرخش برس:

اسکرابر ها دارای برس هایی با سرعت چرخش نه چندان بالا بوده و بنابراین بیشتر در شستشوی سطح کاربردی اند. در نقطه مقابل پولیشر ها دارای مدل هایی با سرعت برس زنی بالا می باشند که در ساییدن سطح و جلاد هی آن به کمک کاربر می آید. در واقع کاربرد اصلی پولیشر، جلا دهی، ایجاد درخشندگی در سطح و زیباسازی آن می باشد. حرارتی که سرعت بالای چرخش برس های پولیشر ایجاد می کند نیز، در رفع خط و خش های موجود در سطح موثر است.

 

 

 

بازگشت به لیست