وبلاگ, مقالات

آشنایی با نحوه گردش کار و اصول اولیه در لاندری :

در این مطلب قصد داریم شمارا با نحوه گردش کار و اصول اولیه در لاندری هتل ها آشنا کنیم.

  • جمع آوری حوله، مملحفه، رو بالشی و … که نیاز به شستشو دارند.

 

کارگربخش خانه داری (house boy) باید  هر آن چیزی را که نیاز به شستشو دارد را جمع آوری کرده سپس موارد جمع آوری شده در داخل محفظه مخصوص در ترولی خانه داری که جهت نگهداری ملحفه های چرک تعبیه شده و معروف به واگن ملحفه نام دارد قرار می گیرد، این واگن ها در هر طبقه به صورت جداگانه به صورت دائمی قرار دارند .

 

افراد شاغل درواحد خانه داری به هیچعنوان نباید از ملحفه ها جهت تمیزکاری استفاده نمایند. کارگرخانه داری باید جهت جمع آوری موارد نیازمند شستشو به صورت جداگانه به هرطبقه سربزند و ملحفه ها را از داخل محفظه نگهداری موارد نیازمند شستشو جمع آوری نماید . سرپرست خانه داری نیز باید دقت کند که ملحفه ها نباید روی زمین انباشته شده باشند و یا در هنگام جابجایی از طبقات به لاندری صدمه ببینند .

  • انتقال موارد نیازمند شستشو از طبقات هتل به خشکشویی:

 

ملحفه و حوله های کثیف باید بوسیله ترولی مخصوص حمل پارچه از اتاق خانه داری به خشکشویی منتقل شود .اطمینان یابید ملحفه ها روی زمین کشیده نمیشوند چرا که ممکن است باعث صدمات جدی به پارچه ها شود. درزمان انتقال ملحفه کثیف یا باید از آسانسور مخصوص پرسنل هتل استفاده شود و یا از آسانسور عمومی زمانی که مهمانان درآن وجود نداشته باشند استفاده کنید .

 

  • طبقه بندی ملحفه ، روبالشی ، حوله ها و البسه ها:

 

در قسمت.رودی لاندری باید محلی وجود داشته باشد تا بتوان تمامی موارد نیازمند شستشو را طبقه بندی کرد، این محوطه باید به اندازی بزرگ باشد که مزاحم کارکرد سایر قسمتهای خشکشویی هتل نباشد. روتختی ها ، یونیفرم ، حوله ها، … باید بر اساس اندازه، رنگ ،جنس و روش شستشو طبقه بندی شوند.

 

  • شستشو و خشک شوئی:

 

پس از طبقه بندی موارد نیازمند شستشو همکاران شاغل در واحد لاندری هتل از محل های تعیین شده ملحفه ها و سایر اقلام را جهت شستشو برداشته و بنا به نیاز آن ها را خشک شوئی و یا شستشو معمولی می نمایند .  اندازه گیری وزن پارچه هایی که قراراست در ماشین لباسشویی قرار بگیرد می تواند مفید باشد چرا که دراینصورت هیچوقت بیش از ظرفیت ماشین لباسشویی از آن استفاده نخواهد شد و در نتیجه هزینه های تعمیر و نگهداری کاهش می یابد .

افراد شاغل در واحد لاندری باید همیشه قبل ار انتقال موارد قابل شستشو به ماشین های لباسشویی آن  ها را بررسی کنند تا دارای لک و صدمه نباشند چرا که ممکن است بطور مثال فرآیند شستشو برای ملحفه ای که صدمه دیده یا دارای لک است متفاوت باشد. امروزه در بیشترلاندری هتل ها از مواردی همچون (بلیچ – سفید کننده ، نرم کننده و لکه بر) استفاده می کنند .

 

  • فرآیند خشک کردن:

پس از آنکه فرایند شستشو توسط ماشین لباسشویی به انجام رسید افراد شاغل در واحد لاندری باید بلافاصله پارچه یا البسه شسته شده را وارد خشک کن نمایند در صورتی که این عمل به تاخیر بیافتد ممکن است باعث پوسیدگی پارچه ها شود . دقت نمایید درجه حرارت خشک کن باید مطابق با آنچه کارخانه تولید کننده پارچه عنوان نموده است تنظیم شود این درجه برای تمامی پارچه ها یکسان نیست.

همچنین همکاران باید دقت داشته باشند که ملحفه های داخل خشک کن دارای درجه حرارت زیاد هستند به همین دلیل باید کمی صبر کنند تا پارچه ها به تدریج حرارت خود را از دست بدهند سپس آن ها را از خشک کن بیرون بیاورند.

 

  • اتو کشی و تا کردن ملحفه ها و البسه :

 

اگرچه امروزه در اکثر هتل ها از دستگاه های خود کار برای اتوکشی و تا نمودن ملحفه استفاده میشود اما در بسیاری از هتل ها همچنان این کار با دست انجام می شود . پس از آنکه ملحفه ها از خشک کن بیرون آورده شد باید داخل غلطک قرار گیرند تا چین و چوروکهای آن از بین برود همچنین مواردی همچون البسه نیز باید توسط اتو بخار ، بخار داده شود در اینجا توجه به چند نکته ضروری است .

  • همیشه باید دقت کنید که اتو بخار دارای ترشح آب زنگ زده نباشد.
  • ملحفه و سایرموارد شسته شده باید دوباره بررسی اجمالی شوند تا لکه ای بر جا نمانده باشد.
  • گرچه با گرمایی که در اتاق لاندری حکم فرما است کاری مشکل است اما اشخاص اتو کار و تا کننده میباید از کلاه استفاده نمایند تا مو جذب پارچه ها نشود.
  • پس از تا نمودن ملحفه ها نباید بیش از تعدادی اندک آن ها را روی هم قرار داد چرا که این امر باعث میشود خط تا درملحفه باقی بماند و پس از کشیده شدن آن بر روی تخت شکل نازیبا و نامرتبی به خود میگیرد.
  • پس از انکه اتوکاری و غلطک کاری به اتمام رسید هرمورد جداگانه تا شده و در محفظه های مخصوص قرارمی گیرد در پایان ملحفه های تمیز و تا خورده به اتاق های خانه داری منتقل می نماید.
  • بهتر است در اتاق خانه داری ملحفه و حوله ها بسته بندی شوند تا تا از خاک گرفتگی جلوگیری شود.

 

در زیر نموداری ساده از فرآیند کاری لاندری هتل برای شما آورده شده است:

آشنایی با نحوه گردش کار و اصول اولیه در لاندری :

آشنایی با نحوه گردش کار و اصول اولیه در لاندری :

بازگشت به لیست