دسته‌بندی نشده, مقالات, وبلاگ

هتل ها بر چه اساسی ستاره می گیرند ؟

هتل ها بر چه اساسی ستاره می گیرند ؟

هتل ها بر چه اساسی ستاره می گیرند ؟

چه در سفر و یا چه در شهر محل زندگی خود حتما تا به حال تابلوها یا سر در هتل هایی که در کنار اسم آنها چندین ستاره درج شده است را دیده اید. احتمالا برای همه ما سوال شده است که هتل هل بر چه اساس و معیاری ستاره می گیرند ؟ معیار اعطای ستاره چیست ؟ و یا قیمت متفاوت آن ها ناشی از چه چیزی است ؟

detail of hotel stars

هتل‌های سراسر دنیا به روش‌های مختلفی درجه‌بندی می‌شوند که طبق سیستم هتلداری ۳۰ روش برای آن وجود دارد ولی در سیستم ارزشیابی بین المللی ستاره‌ها نشان‌دهنده درجه هر هتل است. در ارزیابی هتل‌ها سه رکن کلی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بر اساس آن امتیاز داده می‌شود که عبارتند از:
–    امور ساختمانی و تاسیساتی و محل قرار گرفتن هتل
–    امور مربوط به سطح سرویس و خدمات و تجهیزات (کمیت و کیفیت خدمات رفاهی موجود در هتل)
–    امور مربوط به مدیریت، نیروی انسانی و آموزش.

سیستم درجه‌بندی هتل‌ها در ایران تقریبا نزدیک به  سیستم بین المللی است و هتل‌ها می توانند از  ۱تا ۵ ستاره را دریافت کنند که یک پایین‌ترین و ۵ بالاترین درجه کیفیت و خدمات را داراست و هر ستاره نیز به چهار زیرطبقه (تاپ و A و B و C) تقسیم می‌شود.
بر طبق استانداردی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مشخص کرده است، شرایط کلی که در انتخاب یک هتل‌ مورد بررسی قرار می‌گیرد عبارتند از:

خدمات و پذیرش مهمان: 
کارکنان قسمت پذیرش  علاوه بر ظاهر بسیار آراسته و رفتار شایسته لازم است آمادگی لازم برای پذیرایی مهمان را در طول شبانه روز داشته باشند. همچنین بتوانند اطلاعات دقیقی در مورد قیمت اتاق‌ها، خدمات، ساعت کار و قوانین هتل به مهمان ارائه دهند. همچنین کارکنان هتل با توجه به درجه هتل باید در جابجایی وسایل مسافران کمک لازم را داشته باشند.

کیفیت اتاق‌خواب‌ها: 
اتاق خواب‌ها باید از لحاظ اندازه، طراحی اتاق و سیستم تهویه دارای استانداردهای لازم باشد. استفاده از چیدمان و وسایل لوکس نشان دهنده سطح کیفیت هتل است.

خدمات عمومی اتاق: 
این خدمات شامل ارائه خدمات غذا در اتاق، سرویس بیدار شدن میهمان در هنگام صبح و… است که با توجه به درجه هتل کیفیت ارائه آن متفاوت است.

پاکیزگی و خانه‌داری: 
یکی از بخش های بسیار مهم در هتل ها، بخش خانه داری می باشد که رعایت بهداشت و پاکیزگی اتاق ها ارتباط مستقیم با رضایتمندی مسافر دارد که از ملزومات هر هتلی با هر درجه‌ای است. انجام نظافت روزانه تخت‌خواب‌ها، تعویض ملحفه‌ها و ضدعفونی کردن آن‌ها در همه هتل‌ها الزامی است.

رستوران و غذا: 
ارائه خدمات مربوط به رستوران و سرویس دهی غذا از مواردی است که با توجه به درجه هتل از کیفیت متفاوتی برخوردار است. ولی به طور کلی تمامی هتل‌ها با هر سطحی موظف به رعایت یک سری از استانداردهای پیش بینی شده هستند.

سرویس‌های بهداشتی: 
سرویس‌های بهداشتی و حمام در هتل‌ها باید از بهداشت بالایی برخورد باشند. ضدعفونی کردن حمام، سیستم تهویه مناسب، دسترسی مناسب، استفاده کردن از وسایل سالم (شیرآلات، دوش،…)، کف‌پوش‌های مناسب حمام از حداقل‌هایی است که باید در هر هتلی رعایت شود.

فضاهای عمومی: 
فضای عمومی یا لابی هر هتل باید با توجه به اندازه، تعداد اتاق‌ها و مراجعین هتل در نظر گرفته شود به طوری که بتواند فضایی برای آرامش و استراحت مهمانان فراهم نماید.

معمولا هتل‌ها با توجه به موارد بالا و سطح خدمات ارائه شده ستاره دریافت می کنند. در ادامه حداقل استانداردی که هر هتل برای دریافت ستاره باید داشته باشد را بررسی می کنیم. باید توجه داشت که مواردی که ذکر می‌شود حداقل استاندارد لازم برای این است که ستاره مورد نظر حفظ شود و ممکن است هتل خدماتی بهتر از این سطح ارائه کند.

هتل های ۱ ستاره:
هتل‌های تک ستاره از قوانین هتل‌ها پیروی می‌کنند ولی از لحاظ کیفیت خدمات در پایین‌ترین سطح قرار دارند. این هتل‌ها معمولا بسیار کوچک بوده و خدمات اولیه ارائه می‌دهند و عموما در نزدیکی مراکز تجاری، پایانه‌های حمل ‌و نقل عمومی و رستوران‌ها ساخته می‌شوند. حمام و سرویس بهداشتی به صورت مجزا وجود ندارد و به طور مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتاق باید دارای سیستم تهویه مناسب و سرمایش و گرمایش مناسب باشد. وجود یک تلویزیون در لابی و همچنین یک سالن غذاخوری در حد صرف صبحانه الزامی است. بقیه امکانات اختیاری است. از مزایای این هتل‌ها هزینه‌های پایین و بسیار اقتصادی و همچنین دسترسی مناسب آن‌هاست.

هتل های دو ستاره: 
هتل‌های دو ستاره وجه اشتراک زیادی با هتل‌های تک ستاره دارد با این تفاوت که معمولا اتاق‌ها کمی بزرگتر و دارای تلویزیون و تلفن هستند و سیستم گرمایشی و سرمایشی مجزا دارند. در این هتل‌ها معمولا بوفه یا رستوران کوچکی نیز وجود دارد. همانند هتل‌های تک ستاره، هتل‌های دوستاره نیز قیمت مناسبی دارند که مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران قرار می‌گیرند.

هتل های سه ستاره: 
هتل‌های سه ستاره با اینکه تنها یک درجه با هتل‌های دو ستاره تفاوت دارند ولی سطح خدمات و امکانات تفاوت چشمگیری پیدا می‌کند. اتاق‌ها دارای حمام و سرویس بهداشتی مجزا، تلویزیون و یخچال است. هتل دارای لابی، رستوران، خشکشویی و لباسشویی، پارکینگ و معمولا آسانسور است. پذیرش هتل‌های سه ستاره به صورت ۲۴ ساعته فعال است. در برخی از این هتل‌ها خدمات سرو غذا در اتاق نیز ارائه می‌شود. با توجه به قیمت و سطح خدمات ارائه شده هتل‌های سه ستاره از پرطرفدارترین هتل‌ها هستند و تعداد آن‌ها از در مقایسه با هتل‌هایی با درجات دیگر بیشتر است.

هتل های چهار ستاره 
هتل‌های چهاره ستاره علاوه بر کیفیت خدمات بهتر سعی در ارائه امکانات لوکس دارند. ‌هدف اصلی این هتل‌ها تامین‌ راحتی و آسودگی میهمانان است، کارکنان این هتل‌ها آموزش دیده، کارآمد و حرفه‌ای هستند. ‌این هتل‌‌ها دارای امکانات متنوعی هستند. لابی شیک، چیدمان لوکس اتاق‌های بزرگ، رستوران و کافی‌شاپ‌های متنوع، استخر، سالن ورزشی و اتاق ماساژ از امکاناتی است که معمولا هتل‌های چهار ستاره ارائه می‌دهند که البته ارائه همه آن‌ها الزامی نیست.

هتل های پنج ستاره 
هتل‌های پنج ستاره جزو لوکس‌ترین هتل‌ها هستند و تمامی امکانات در بالاترین سطح کیفیت قرار دارد. این هتل‌ها فضای بزرگی دارند و لابی آن‌ها بسیار بزرگ و لوکس طراحی می‌شود. تعداد اتاق‌های آن باید بالای ۱۰۰ باشد که شامل سوییت‌های اختصاصی نیز می‌شود. خدمات داخل اتاق شبانه‌روزی است و باشگاه بدنسازی، استخر، جکوزی، خدمه، پارکینگ، مبلمان لوکس، بوفه کامل در اتاق و سایر خدمات از ملزومات این نوع هتل‌ها است. مرکز خرید، آرایشگاه، رستوران و فست فود، زمین تنیس و سالن ماساژ از سایر امکاناتی است که معمولا هتل‌های پنج ستاره ارائه می‌نمایند.

بازگشت به لیست